Gry edukacyjne dla dzieci: jak przekazywać wiedzę przez zabawę

Obserwując dziecko podczas zabawy, możesz dowiedzieć się, jak myśli, czego się uczy i jak świat, łącznie z Tobą, na nie wpływa. Aby zdobyć tę wiedzę, należy się bawić z dzieckiem.

Eksperyment „Dziecko X”

W latach 70. ubiegłego wieku psycholog Phyllis Katz przeprowadziła eksperyment, który dzisiaj znamy jako „Dziecko X”. Położyła w pokoju trzy zabawki: małą piłkę, lalkę i neutralną płciowo zabawkę. Ubrała trzymiesięczne dziecko w pozbawiony ozdób żółty kombinezon i przyprowadziła do pokoju kilku rodziców (przedmiot eksperymentu), aby zapoznali się z dzieckiem. Niektórym z rodziców powiedziała, że niemowlę jest dziewczynką o imieniu Mary; inni usłyszeli, że jest to chłopiec o imieniu Johnny. Większość dorosłych, którzy myśleli, że dziecko było dziewczynką, dało mu do zabawy lalkę. Większość z tych, którzy wierzyli, że dziecko jest chłopcem, dało mu piłkę.

Debata

Eksperyment „Dziecko X” rozpalił wiele gorących dyskusji na temat stereotypów płciowych. Mimo to, gdy 10 lat później dr Katz powtórzyła eksperyment, uzyskała te same wyniki. Co więcej, mimo wielkiego wysiłku włożonego w promowanie równości płci w ostatnich latach, gdy wejdziesz do typowego amerykańskiego przedszkola, nietrudno będzie zgadnąć, które dzieci będą czesać włosy Barbie, a które będą zderzać się resorakami.

Zabawki dla chłopców i zabawki dla dziewczynek: wyjście poza stereotypy

Czy powinnaś martwić się, jeśli dziecko jest zainteresowane lub bawi się głównie zabawkami łączonymi typowo z którąś płcią? Prawdopodobnie nie, ale zachęcaj malucha do zabawy różnymi zabawkami, z uwzględnieniem tych, zwykle łączonych z płcią przeciwną. Nie chodzi o same zabawki, ale o umiejętności, które pomagają one opanować dzieciom. Fantazyjna zabawa z wykorzystaniem lalek pomaga dziewczynkom rozwijać zdolności interpersonalne wykorzystywane przy opiece, ale rzadko są one uznawane za równie cenne, co matematyczne i wizualno-przestrzenne zdolności nabywane przy zabawie „zabawkami chłopięcymi”, takimi jak klocki i samochodziki.

Fantazja kontra rzeczywistość: najlepsze elementy obu światów

Zabawy dziecięce dzielą się również na te oparte na prawdziwym świecie (gry planszowe i sport) i na zabawy oparte na fantazji (zabawa w dom lub udawana zabawa w podróże w czasie i przestrzeni). Ogólnie dzieci pierworodne i jedynacy z reguły częściej fantazjują, być może dlatego, że spędzają więcej czasu sami ze sobą. Jest też większa szansa, że mają wyimaginowanych towarzyszy.

Posiadanie bogatej wyobraźni zdaje się pomagać w rozwoju lub przynajmniej odzwierciedla lepsze zdolności intelektualne. Gdy Twoje dziecko wyobraża sobie, że piłeczka golfowa jest magicznym talizmanem i zastanawia się, co z nim zrobić (uratować księżniczkę, walczyć ze smokiem, wyczarować puchar lodów?), używa wyobraźni przy rozważaniu konsekwencji swoich wyborów. Fantazja daje też dziecku świetne narzędzia do radzenia sobie ze sprawami dla niego trudnymi, strasznymi lub niejasnymi. Dla przykładu: trzylatek, którego przestraszy hałas przejeżdżającej ciężarówki, może poskromić swoje lęki, udając, że drewniany klocek, który trzyma w dłoni, jest jeszcze większą i straszniejszą ciężarówką.

Z drugiej strony, zabawy w rzeczywistości pomagają dziecku rozwijać ważne umiejętności społeczne. Gry planszowe uczą przedszkolaka czekania na swoją kolej. Wczesne zabawy sportowe uczą dziecko podstaw pracy w zespole i dzielonej odpowiedzialności.

Branie udziału w zabawie

Co możesz zrobić, aby pomóc swojemu dziecku wypróbować nowe zabawy? Najprostszym rozwiązaniem jest dołączenie do zabawy samemu. Jeśli zaczniesz bawić się papierowym domkiem, Twój synek nie będzie mógł się oprzeć. Im więcej będziesz uczestniczyć w zabawie ze swoim dzieckiem, tym lepiej je zrozumiesz i zwiążesz się z nim.

Zgoda na pliki cookie